Hem / Vilka är kraven för att få ett arbetsmiljöansvar inom bygg?
En säker arbetsmiljö är alltid viktigt, i synnerhet inom byggbranschen som är en väldigt utsatt bransch kopplat till arbetsplatsolyckor. Enligt en undersökning gjord av Ramirent uppger 8 procent av byggarbetarna att de inte känner sig helt säkra på arbetsplatsen, medan 22 procent märker av en slarvig säkerhetskultur (Ramirentrapporten, 2024).
Arbetsmiljölagen är den lag som står över alla lagar och författningar gällande arbetsmiljö i Sverige. Arbetsmiljöverket ständigt ser över kraven på utbildningar och kompetenser för att minska risken för olyckor på byggarbetsplatser. Från och med 1 januari 2025 träder nya direktiv i kraft (AFS 2023:3) som innebär högre krav på bland annat ett bättre samarbete mellan alla parter som har arbetsmiljöansvar under hela projekttiden och att överlämningen sker på ett strukturerat sätt mellan de olika faserna.
För att få arbetsmiljöansvar och verka som byggarbetsmiljösamordnare krävs därmed att du har gått utbildningen BAS-P/BAS-U enligt de nya direktiven.
När det gäller arbetsmiljö är det generellt arbetsgivaren som har helhetsansvaret, men när det kommer till byggarbetsmiljö är det ofta fler som har ansvar, till exempel byggherren, projektörerna och byggarbetsmiljösamordnaren. Läs mer om de olika aktörerna nedan. Reglerna är i det stora hela samma i hela EU, men varje land kan utöka reglerna. Mycket handlar om att förebygga arbetsmiljörisker under byggprojektet. Omfattningen av byggherrens arbetsmiljöarbete ska motsvara byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå.
Byggherren har det övergripande ansvaret för att organisera och ställa krav på de entreprenörer som ska arbeta på projektet och behöver även planera och sätta upp rutiner för en god arbetsmiljö under hela projektet. Rutinerna ska innefatta arbetsmiljöarbete under alla faser (planering, projektering och byggfasen). Byggherren utser byggarbetsmiljösamordnare.
BAS P och BAS U byggarbetsmiljösamordnare ska planera och projektera för en bra arbetsmiljö i bruksskedet. Det handlar om att förebygga arbetsmiljörisker och se till att rutiner finns på plats samt att överlämningen sker på ett systematiskt sätt.
Det är viktigt att du har gått en utbildning inom byggarbetsmiljö för att lära dig punkterna ovan. Jobsafe erbjuder utbildningen BAS P/BAS U som är helt uppdaterad enligt det nya regelverket som träder i kraft 1 januari 2025.
Genom att se till att alla aktörer på byggarbetsplatsen har rätt utbildning och att man har rutiner på plats och följer upp sitt arbete kan man arbeta på ett säkert sätt för att minska risken för arbetsplatsolyckor på byggarbetsplatserna.
Det finns digitala verktyg som underlättar hantering, kontroll och uppföljning av företag, för att säkerställa att alla uppfyller lagar och regler, men också uppföljning av kompetenser där man enkelt kan se att alla individer har de kompetenser som krävs för att utföra kritiska moment på byggarbetsplatsen. Skulle någon kravutbildning saknas erbjuds många utbildningar digitalt med tillgång direkt efter genomfört köp.
Arbetsgivaren har huvudansvaret för att rutiner och rätt verktyg finns på plats, men det är allas ansvar att se till att följa de rutiner som finns. Tillsammans kan vi se till att lösa många av de säkerhetsutmaningar som finns och bidra till en säkrare byggbransch.
Kontakta oss om du vill veta mer.
Questions about this website? Please contact: webmaster@infobric.com